>
OM OS

OM OS

 

1962 Nov 2014  2.jpg

 

1962

20171022_131122_003 (1).jpg

På dette foto ser du de to gennemgående figurer bag denne industri.

Det er mig den lille og min mor Ayoe som, indtil hendes død 17 nov 2017 stod for alt bogholderiet .

 

Sejlads


 

20171022_141834_001.jpg

Som ti årig starter jeg med at sejle catamaran, det leder mig til en lang række sejrer den første større var Travemunde woche 1981 efterfulgt af EM sejr i Frankrig samt sejrer igen i 1987 se foto her sejle jeg med Karl Zillmer fra Hamborg, som i øvrigt gennem ti år var medejer i min virksomhed. Vi sejlede VM på Tahiti, Fiji,Guadeloupe, Acapulco, Dubai, Australien, Gibraltar samt overalt i Europa.

 

Z & Match

1983 Starter min kompagnon Henrik Søøøøørensen og jeg en ketsjer konceptbutik sammen.Den eksisterer den dag.

Vi fik trykt vort logo på lyserøde joggingsæt som solgt vældig godt .

Jeg tænkte at det var da en fantastisk god reklame som vi endda tjente penge på.

Hvordan kunne jeg sikre, at kunderne fortsat købte vores reklametøj. Ved at lave nogle nye trykvariationer i flere farvet tryk .

Problemet var bare at ingen kunne lave fler farvet tekstiltryk.

SÅ TÆNKTE JEG, DET GØR JEG SKU EN DAG.

 

1985 efter igennem et år i Hamborg, at have introduceret vort ketjerbrand til det Tyske marked og derigennem at have tabt hele min opsparing, tog jeg hjem og etablerede Tex marketing.

 

Tex marketing

Tex marketing mission var, at hjælpe virksomheder med at markedsføre sig ved hjælp at tøj med tryk på.I yderste konsekvens, at tøjet var så lækkert og eftertragtet at folk til tider betalte for det, i stedet for at få det som give away, næstbedst at medarbejder var stolte af at bære tøjet. Lad mig sige med det samme, stilen var ikke jardex jakkesæt og slips, men mere ovre i polo Ralph Lauren stil og t-shirt.

 

Tekstiltryk

For at nå denne vision måtte der udvikles et moderne tekstiltrykkeri.

Det startede i et skur i min mors baghave, flyttede til en kælder hvor jeg første gang blev kontaktede af Søren Storgaard og June fra Greenpeace. Deres ordre volumen tvang mig videre til 150 m2 i en baggård på Vesterbrogade.

 

SAS chef Jan Carlsson.

Efter ualmindelig mange kvalitetsproblemer med trykket , og en passus i en bog ved navn "Riv pyramiderne ned", som min mormor havde læst, af datidens guru SAS chef Jan Carlsson.

Det var ikke Riv pyramiderne ned jeg tog til mig , men den overvejelser Carlsson havde gjort sig. Han var kommet til den konklusion med SAS, at enten solgte man SAS eller også lånte man yderligere 190 millioner og skabte verdens bedste flyselskab. SAS blev verdens bedste flyselskab.

 

Så tænkte jeg, enten lukker jeg nu, eller investerer i verdens bedste trykmaskine .

20 år gammel lånte jeg 660.000 kr i Danske Bank, og fik den første automat maskine til København.

 

Lasse Hjortnæs

For 4. gang på mindre end et år måtte jeg flytte til større lokaler, denne gang tæt på datidens store t shirt leverandør Hanes fra en anden stor sejler Lasse Hjortnæs. I dag ligger jeg lige ved siden af Gildan nutidens største t-shirt leverandør.

Med et slag var jeg et kæmpe tekstiltrykkeri med en kapacitet på 80.000 tryk eller 10.000 t-shirts om dagen.

 

Greenpeace var min største kunde. De havde 12 mand i merchandise afdelingen i København. Det synes hovedkvarteret var 10 for meget, June fik den ide at hun og Søren skulle starte hos mig, så solgte vi alle projekterne færdig tilbage til Greenpeace.

 

Tex marketing blev udskilt til et handelsselskab under ledes af min bror Claus, med June som salgschef sammen med min svigerindes fætter Anders Hørsholt ( ja du læste rigtigt FCK).

 

Kjøbenhavns Tekstiltryk blev navnet på produktionen. Jeg brugte "j" i Kjøbenhavn, for at det skulle se ud som om, at det var en meget veletableret gammel virksomhed.

 

X-large

I 1991 brød June og Anders Hørsholt ud af Tex-marketing og startede X-large, og på en uge tog alle kunderne med sig.

Det var startskuddet til at du i dag læser dette. Jeg tog konsekvensen og sprang alle de fordyrende mellemled over, så du fra da af kunne tale direkte med os der trykker og derfor kan give dig den bedst rådgivning om tshirts og tryk .

 

House of T-shirts

Det starter med en t-shirt, derfor kalder jeg det House of T-shirts.

 

T-TIME

Tex marketing, tog til bangladesh og startede den første produktion af t shirts med firdobbelt ribkant, og solgte til at starte med til ID, og det er den dag i dag den t-shirt ID sælger under navnet T-TIME.

 

Fun tex

Salgschefen var, i mellemtiden min bror Claus og min skolekammerat, Lars Bæk.

Lars valgte efter nogle år, at starte med min onkel som financier, en direkte konkurrent til Tex marketing ved navn Tex wear. De ragede uklar efter et par år. Hvorefter Lars startede en direkte konkurrent til sin onkel, ved navn Fun tex men nu med Gildan.

 

Continental

Jeg havde en del år forinden, introduceret Continental labelfree t-shirts fra Mark i London,

Det var alt for ustabilt med kun en leverandør, så jeg opfordret Lars til at lave en Label free t-shirt.

 

Label free

Label free, var fra 2001 til i dag god platform, men i dag fås over 20 platforme label free, selv Gildan har i dag tear away label.

 

Tee jays

Min søster Charlotte arbejdet i 10 år i virksomheden. Her mødte hun Peter der har Tee jays T-shirt, de har i dag to børn sammen, det er dem du ser som børnemodeller i Tee jays kataloget.

 

TOWN SHOP

1993 åbnede jeg 5 pop up butikker med turist t-shirts i København. Efter sommeren beholdte jeg kun en.

Jeg ville værer der hvor turisterne kommer. Som noget nyt var krydstogtskibene på vej til København.

 

Langelinie

1996 lå Langelinie hen som en tom ruin uden døre og vinduer. Jeg fik lov af lave en butik på 40 m2.

Verdens største krydstogtskib Splendor of the sea, anløb havnen hver 8 dag med 2000 amerikaner, der på 4 timer købte for 60.000kr.

Det var første gang jeg tjente penge nemt.

 

Rådhuspladsen

En ejendomsmægler observeret dette optrin, og opfordret mig til at købe en tom butik på hjørnet af Vesterbrogade og rådhuspladsen for en million, det endte med en halv.

Så i August 1996 åbnede 110 m2 T-shirt butik på verdens bedste lokation DI bygningen ved siden af Tivoli, and the rest is history.

 

T-shirt mansion

sk11 20121224_154353.jpg

Min far gik bort da jeg var 8 år, han blev kun 35 år.

Jeg havde programmeret mit liv til 35 år, så hvis jeg skulle nå at bo i hus var det sidste udkald.

I november 1996 købte det dyreste hus der var til salg, fordi jeg ikke havde råd til en dårlig handel med et mindre hus.

Samme dag jeg skrev under, hos Jan Fog, opfandt man flexlån. And the rest is history.

20131018_100256.jpg

20120520_141837.jpg

600 m2 legeplads i 5 etager, 3300 m2 privat park , Mølleåen i baghaven og privat strand foran huset.

34 år gammel startede jeg med at holde fester for min venner og gennem 20 år var dette hus samlingspunktet for en lang række mennesker, der på den en eller anden måde var involveret i t-shirts.

Efter 35 år følte jeg det var vigtigt at ruste sig til den kommende digitale disruption af t-shirt verden. Gevinst fra huset havde, allerede 10 år før, frikøbt t-shirt virksomhederne 2 cifret million kassekreditter og gjort dem gældfri, men fremadrettet ville huset være en byrde.

Det blev i 2017 solgt på auktion.

 

Mr T

20171022_150140_001.jpg

Herover et foto af butikken i DI bygningen på hjørnet af Vesterbrogade og Rådhuspladsen.

 

I oktober 1997 havde jeg købt 1000 RUSSELL dunjakker, da jeg ikke havde fantasi til at tro at t-shirts kunne sælge om vinteren. Jeg tilbød dem til 999 kr, jeg solgte 4-5 om dagen , det ville tage 80 år at sælge.

Jeg tænkte, der gå 100.000 mennesker forbi min butik på Vesterbrogade 1.

999 kr er ikke et impulskøb, men to franske vafler til 50 kr er.

Hvad kan jeg sælge til 50 kr? T-shirt.

Onsdag den 25 novembe 1997, ryttede jeg alle vinter vare ud og fyldte butikken med 50 kr t-shirt.

Index reaktionen var øjeblikkelig 300%. Lørdag 5 december solgte for 63.000 kr eller 1200 t shirts

Et nyt koncept havde set dagen lys, det fik navnet MrT.

 

Salgsrekord

Charli Skotland kørte min outhouse afdeling ( festivaler), han havde t-shirt salgs rekorden.

Dengang var der stor diskussion om man var til Roskilde festival eller Ringe midtfyns festival ( ren rock ). For at tvinge folk til at tage stilling, valgte Midtfyn, at lægge festivalen samtidig med Roskilde.

På Roskilde solgte Charlie en t-shirt med teksten Roskilde ikke Ringe. Han solgte 110.000 t-shirts.

 

Broen

Åbningen af broen til Malmø, var Charlies sidste store rekord.

Charli havde solgt ryg trykket til Scandlines, der på det tidspunkt reklamerede massivt for at prøve af overleve broen. De betalte 100.000 kr for at få de to måger boje og åge med et sørøver flag i mellem sig, med teksten “ vi overgiver os aldrig”. Vi solgte 5500 officielle bro t shirt på 3 dage.

 

Mr T i Prag

Charlie havde en forkærlighed for Prag, en dag ringede han hjem fra Prag vor hans stod og kikkede på en butik til leje.

Jeg ringede til Prag, rette vedkommende var pt ikke til sted, men på konference i København.

Dagen efter mødes jeg med Ines i København, det blev starten på et vanvittigt eventyr i Prag.

Fra 1998 til 2001 åbner jeg 16 Mr-T butikker i Danmark og Tjekkoslovakiet. Herunder 3 franchises med min gamle storkunde Henrik Lund fra Deres.( ham kommer vi tilbage til ).

 

Stordriftsfordelen blev dog hurtigt reduceret da hovedparten af min amerikanske licenser ikke kunne bruges i Tjekkoslovakiet, da de endnu ikke var medlem af EU.

Det, samt det faktum at kunder konstant forventede nye print i alle butikker bortset fra butikken på Rådhuspladsen, førte, i erkendelse af af virksomhed ikke var stor nok til af hus en hær af designer der var nødvendig for den ønskede nyhedsstrøm, til at jeg afviklede kæden, med et akkumulerede tab på 12 mill kr. dog bibeholde jeg butikken på Vesterbrogade Rådhuspladsen.

20171022_152614.jpg

Herover et foto af Hovedbutikken i Prag



 

Gorilla

I 2001 dukkede Henrik Back, ham kommer vi tilbage til, op på T-shirt scenen med mærke Egoist som skiftede navn til Gorilla. T-shirts med blandt andet, gamle esso logo , Østerbro, Nørrebro og Vesterbro i russer skrift, samt tudefjæs.

 

299 kr stykket og vi trykte tusindvis.

Jeg tænkte, hvor vild 20 kr bliver til 300 kr, det er bedre end kokain.

 

Kraftwerk

Det første brand lavede jeg samme med en partner Peter Flintsø. Vi kalde det IVAN A eller Ivan Alexis efter min morfar, det var ret avangard.

I min stand på modemessen, som min daværende kæreste og stylist Liv Barfoed havde formgivet meget elegant, blev jeg i løbet af tre dage kontaktet af 11 Carlings indkøbere, de havde 180 jeans butikker i Norge og Sverige. Dagen efter messen ringede de for at hører om de skulle komme til os eller vi til dem.

Jeg sende min partner til Oslo med kollektionen.

Da Peter lagde kollektionen på gulvet i deres hovedkvarter, var der ingen af de 11 indkøber, der 5 dage tidliger på messen.

Hvad jeg ikke var klar over, var at Carlings var på vej til at åbne butikker i Danmark. I den forbindelse havde de lagt opgaven med at finde butik lokations hos Danmarks bedste butiks mægler Absalon & co, helt nøjagtigt min tidligere Franchiser Henrik Lund ham fra “Deres”.

Dagen efter messen kontaktede Carlings Ceo Rune Martinsen i en anden anledning Henrik Lund, og fortalte at Carlings var blevet distributør af et T-shirt brand fra en gut der hed Torsten.

Henrik Lund indskærpede over for  Rune Martinsen at uanset hvad der sker , skulle hans bare holde sig til Torsten, der efter Henrik Lunds mening havde en uovertruffen viden detailhandel og t-shirts.

Rune Martinsen meddelte sine indkøber at de en gik i enrum og designe mål og farver et en t-shirt ordre på 10.000 stk, idet Rune Martinsen par tu ville “in business” med Torsten Bardram.

Det blev starten på det der senere udviklede sig til brandet KRAFTVERK som var  inspireret af butikken ved Tivoli som de facto var det økonomiske kraftverk.

En kommerciel stor succes for Carlings. En i øvrigt tilfreds CEO Rune Martinsen spurgte om jeg havde mulighed for at styrke brandets coolnes effekt blandt hans personale.

 

JUST A FUSKING T-SHIRT

Øjeblikkelige iværksatte jeg en annoncekampagne i VICE magasin i Norge og Sverige.

Jørgen Leths søn fotograf Thomas Leth stod for fotos, han mente vi skulle bruge et par af personalet i trykkeriet som modeler. Det første foto blev af Jessi, men der skulle også en tekst af en eller anden art.

Min sælger Thomas Rasmussen, blev konstant mødt med forskellige kommentere til mine t-shirt, såsom de er for tykke, for tynde, for lange for korte, for brede eller for smalle.

Opgivende sidder han på kontoret og sige, for poker “ it is just a fucking t-shirt”

Det blev sloganet til KRAFTWERKs første kampagne, et par uger efter sagde min engelske kærste Vikky, at det heder “ JUST A FUSKING T-SHIRT” it is blev droppet.

3 måneder efter var vi igen på verdens største modemessen i Barcelona, nu med et stort banne med sloganet  “ JUST A FUSKING T-SHIRT”.

Verden gik amok alle ville være distributører af JAFT. Ugen efter droppede jeg Kraftverk og et brand var født, tankevækkende at et af verdens bedste brand navne i tre måneder havde været en del af vor dagligdag, og ingen havde set det som et brand.

 

Hollywood

Efterhånden stod det klart at der ikke nødvendigvis var nogen sammenhæng mellem kvalitet, pris og god grafik. Men at brand navnet var altafgørende for efterspørgslen på t-shirts.

En dag talte jeg, for at værer høvlig, med en tidliger ansat om hvad han gik og lavede. Det viste sig at hans partner Nikolai Nalu var agent for en “endorsement agent” Claus Hjelmbak i Hollywood. Først fattede jeg ikke hvad det betød. Det viste sig at Klaus havde en ofte personlig kontakt til en lang række top Hollywood kende. Han skaffede dem sponsorkontrakter mod at de lod sig fotografere med eller iført sig produkter fra det sponserende mærke.

Klaus havde gennem hele sommeren prøvet at få nogle danske virksomheder med.

Ikke en ville med, dagen før han tog hjem gik vi en tur i min park.

Det han kunne vistesig at værer enestående i verden. Fordi han er ven. Rigtig ven med disse kende, og fordi vi er i danmark, lille land langt fra amerika, han Klaus for relativ få penge skaffe danske produkter på de kendte i Hollywood. Det fås ikke bedre hvis man har ambitioner om af exportere brand produkter. En, for danmark, enestående chance tænkte jeg. Så jeg sagde til Klaus, du har nu din første kunde send en faktura og kom i gang.

Klaus forlængede opholdet på Admiral hotel, hvor han i baren møde Peter Forchhammer som introducerede konceptet Style Mansion til hans venner Erik Damgaard og Anni.

Anni gik 100% ind i projektede med over 1 million, og den 5 December holdt vi den første af to historiske fester i Hollywood. Vi var 15 danske virksomheder 155 mennesker i Hollywood.

Alle noget spændte på om der virkelig kom et arrangement på benene. BT

 

Festen

Kl var 20.00 hele huset var forladt, alle var ud for at se Britney ankomme ad den lange røde løber langs en væg med det klassiske sponsor backdrop samt 50 fotografer og tv folk.

Jeg sad alene med vores host Sharon Stone, der lyder et brøl af den anden verden,da Britney ankommer. Jeg vender mod Peter Forchhammer og siger “ it is actually happening” først i dette sekund er vi sikre på at det kører.

Efter Britney, kommer der lang række, for amerikaner kendte. Derefter kl 21.00 kom Paris Hilton. Det var sku surrealistisk.

 

JAFT 1962 SHOP

2012 etablerede jeg en ny version af mit shop concept, det går under navnet JAFT 1962.

På strøget i København, Malmø og Fields.

Pamela Anderson Party

En søndag i sommeren 2014 ringer Claus Hjelmbak fra LA og spørger om det er ok at afholde et Pamela Party hos mig i Skodsborg om fire dage. No props.

 

se avis artikel
Søg
Your cart is empty
Søg

Select Currency

{CC} - {CN}